Hej

Fes 20061016

Nu är jag i Fes i norra Marocko och har varit här några dagar.

Flygresan från Burkina Faso gick bra och jag landade i Casablanca klockan sex på morgonen den 27 september. Jag fick mitt bagage direkt men jag fick vänta drygt en timme på cykeln. Jag blev lite orolig över att de hade lyckats slarva bort min cykel som de gjorde sist. Förra gången jag flög till Casablanca tog det 5 dagar innan jag fick min cykel men denna gång blev det bara en timme.

Jag monterade ihop cykeln på flygplatsen under övervakning av tre taxichaufförer som flera gånger undrade om jag inte skulle ta en taxi istället... När cykeln var hel igen fortsatte jag västerut mot havet och efter tre mil var jag framme i Casablanca vid kusten.

Jag hade planerat att stanna en dag men det blev fyra. När jag kom dit blev jag sjuk, förkyld och feber, så jag misstänkte malaria. Det var bara att börja äta en ny kur mot malaria och vänta och vila sig.

Jag bodde fem minuters gångväg från medinan, den gamla delen av staden innanför ringmuren. Ringmuren är nästan helt förstörd idag, det finns bara små fragment kvar av den. I Casablanca finns det två sevärdheter att besöka, medinan och Hassan II:s moské. Moskén lär vara den näst största i världen och även det tredje största religiösa byggnadsverket. Jag besökte båda sevärdheterna. Medinan är där man hittar de värsta turistjägarna och suvenirförsäljarna. Jag hade inga problem med dem och det kan bero på att de har lärt sig att bara gå på turister med pengar eller är det jag som har blivit duktig på att inte se dem...

Fyra dagar i Casablanca räckte för att vila upp sig och sedan lämnade jag staden i östlig riktning mot Mellan Atlas. Första dagen kom jag fram till Ben Slimane och där stannade jag. Vägen dit var tråkig och relativt flack, endast en stigning på 250 m på sju mil. Trist...

Efter Ben Slimane började den roliga cyklingen. Jag tog mig genom Zaër och Zaïane bergen som är två mindre bergsområden väster om Mellan Atlas med några toppar som överstiger 1000m. Det var bara några enstaka pass som översteg 1000 m men landstaket var väldigt kuperat. Berberfolket som bodde där var väldigt gästvänliga och det var inga problem att hitta någon som vill hjälpa mig att hitta rätt väg. Problemet var att kommunicera med dem. Man brukar säga att Marocko är tvåspråkigt, franskt och arabiskt, men i bergen är det berber som gäller och inget annat, så mina dåliga kunskaper i franska och arabiska hjälpte mig inte. Det gäller att kunna berber men språket varierar väldigt mellan de olika bergsmassiven och egentligen kan man tala om tre olika språk med många olika dialekter.

Efter Zaër och Zaïane bergen kom jag fram till Khénifra som är den första riktiga staden sedan Casablanca. Jag stannade där en natt innan jag fortsatte igen, österut upp mot Mellan Atlas.
Mellan Atlas är den näst högsta bergkedjan i Marocko med en topp som överstiger 4000 m. Jag tog mig bara till de norra delarna där topparna är runt 2000 m höga. De norra delarna är så kuperade att det var till största delen att cykla upp för en backe på knappt 1000 m höjdstigning och sen var det att stanna där uppe. Det var att pendla på några hundra meter mellan passen och dalarna och det blev en enkel cykling på en bra väg. Naturen bestod till största delen av steneksskog och i dalarna fanns även korkek. Topparna och de högsta passen domineras av cederskog och cederskog är mäktig. Den norra delen av Mellan Atlas är skogsklädd och betydlig fuktigare än de högre sydliga delarna som är kala.

I de norra delarna av Mellan Atlas besökte jag Ifran som är en udda stad. Fransmännen grundade staden som en turistort och när de lämnade landet tog Marockos kung över och gjorde staden till sin "lekplats". Husen där ser utan att vara hämtade från ett sagoland och hela staden har en massa parker och rondeller överallt. Staden är även väldigt ren och grön. Allt är konstbevattnat för kungen gillar när det är grönt. Ifrane är helt klart värt ett besök för att se hur en stad ser ut när en kung gör som han vill. I Ifrane finns ingen historia eller kultur att ta hänsyn till och det märks tydligt.

Efter Ifrane fortsatte jag norrut till Fes som är den näst största staden i Marocko med 1,5 miljoner invånare och har även spelat rollen som huvudstad tidigare i landets historia. Staden har en gigantisk medina med över 9 000 smala gränder och över 300 moskéer. Ett perfekt ställe att gå vilse i enligt guideböckerna, men är i verkligheten väldigt svårt att göra det i. Med fyra skyltade slingor genom röran och säkert minst 3 000 fejkguider som gärna visar vägen tillbaka till hotellet för några kronor, så kan man inte komma vilse...

Jag har nu varit i Fes några dagar och kommer imorgon att lämna staden och fortsätta norrut mot Rif bergen som är betydligt fuktigare. Kanske regn???